Daar zijn we weer met een spetterende en informatieve blog over Robotime. Jullie hebben al eerder in onze blogs gelezen hoe onze houten bouwpakketten bij jullie thuiskomen, hoe ons warehouse werkt en wat voor service we verlenen.
Het zal je ook niet ontgaan zijn dat onze bouwpakketten overal in webwinkels en stenen winkels, webwinkelketens en stenen winkelketens opduiken. Hoe kan dat? Daar zorgt onze Patrick voor. Hij is onze accountmanager-B2B (business-to-business)!
1. Dus vandaag gaan we eens kennismaken met Patrick. Wie is hij eigenlijk?
Ik ben Patrick, 45 lentes jong, getrouwd met Ilse, trotse vader van twee schatten van meiden, Jasmijn en Fleur. Ik ben F1-liefhebber en verder veel sportief bezig met hardlopen of fitness.
2. Wat doe jij als accountmanager B2B, nou precies bij Robotime?
Nou, ik ben verantwoordelijk voor het beheren en uitbouwen van relaties tussen Robotime en zakelijke klanten, dus Robotime B2B. Ik onderhoud het contact met winkels en bedrijven die onze Robotime-producten verkopen. Wij importeren Robotime-artikelen zoals miniatuurhuisjes in de Benelux en bieden deze aan bij zeer gevarieerde bedrijven. Die bieden het dan weer op diverse manieren aan bij de consument.
3. En dat loopt als een speer! Waarom is dat, Patrick?
De houten bouwpakketten van Robotime zijn natuurlijk waanzinnig gaaf en vallen onder de productgroep “hobby en cadeau”, maar worden gezien als een traffic generator. Dat wil zeggen dat modelbouwers regelmatig blijven terugkeren naar onze (web)winkels voor deze artikelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wasmachines of zelfs auto's, dat zijn low-repeat purchases (minder vaak aangekochte producten).
4. En met welke typen winkels en bedrijven werken jullie dan samen?
Dat is heel divers. Webwinkels of bijvoorbeeld mensen die geen opslagruimte thuis hebben, maar wel zelf willen verkopen en ook diverse soorten fysieke stenen winkels. Denk hierbij aan tuincentra, boekhandels, gemakswinkels, spel- en speelgoedwinkels en zeker niet te vergeten, de cadeauwinkels! En daar zitten grote ketens bij zoals de Bruna en Primera.
Onze leukste decoratieve sets liggen dus bijvoorbeeld bij:
• Spel en Meer Zoetermeer, van Edwin en Jantine
• Bruna Deurne, van Ron en Andrea
• Primera Panningen, van Jeroen en Inge
• Primera Aabe in Tilburg, van Frank
• Ixixi in Heerhugowaard, cadeauwinkel van Tamara
• en Ixixi Hoofddorp, ook een cadeauwinkel, van Karin
5. Hoe komen deze winkels bij Robotime terecht en hoe belangrijk is mond-tot-mondreclame binnen de B2B-branche?
Mond-tot-mondreclame is enorm belangrijk. Ondernemers en winkels hebben via allerlei kanalen contact met elkaar en houden elkaar op de hoogte van goed verkopende producten. Robotime staat steevast boven aan het lijstje van diverse ondernemers. Doordat we korte lijn hebben met onze B2B-klanten, weten de geïnteresseerden ons makkelijk te vinden.
6. Ja, want wát maakt nu juist Robotime interessant voor retailers en andere verkooppartners?
Het zijn natuurlijk in de eerste plaats onze coole bouwpakketten! Robotime biedt artikelen aan waarvoor modelbouwers graag terugkomen. Modelbouwers zijn een beetje verslaafd aan die leuke houten bouwpakketten en zoeken bij ons altijd naar nieuwe en uitgebreidere modellen.
Daarnaast bieden wij de B2B-retailer een compleet ontzorgbeleid. Wij regelen dus bijna alles voor hen. Dat scheelt hen tijd en dus geld. We hebben bijvoorbeeld voor hen:
- een onderdelenservice rechtstreeks met de klant, de consument
- een bouwhandleidingservice, ook rechtstreeks met de klant
- allerlei marketingmateriaal ter beschikking, denk hierbij aan showcases, posters, etc.
- narrow casting, schermen en een Google-drive gevuld met promovideo’s en foto’s van de producten
- een service-afdeling waar de consument met al zijn vragen bij terechtkan, service@robotime.nl
7. Patrick, hoe benader jij die nieuwe B2B-klanten? Is dat vooral via beurzen?
Nou, meestal benadert de Robotime B2B-branche ons door de grote populariteit van de producten, maar we benaderen ook op de bonnefooi mogelijke B2B-klanten, het zogenaamde cold calling. Maar wij staan ook op alle relevante beurzen, zoals diverse B2B-beurzen: Trendz, ShowUP, de Kerstpakkettenbeurs, en Spot on Retail.
8. Hoe helpen jullie de retailer en B2B-winkels bij de presentatie van de producten?
Ook hierin ontzorgen wij de retailer volledig. De retailer bepaalt de locatie, wij doen de rest. Wij plaatsen de showcases en vitrines met de afgebouwde modellen erin en sluiten ze aan. Deze displays zijn de kracht van onze presentatie. Een doos is hartstikke leuk, maar een gebouwd voorbeeld zegt honderd keer meer. Desgewenst prijzen wij de artikelen. Onze serviceafdeling verzorgt alles van A tot Z.
Deze servicemensen bij Robotime hebben een cursus Visual merchandising afgerond. Deze is speciaal ontworpen voor de producten van Robotime. Deze mensen weten dus precies hoe je het beste een bouwpakket kunt presenteren. Maar alles wordt aangepast naar de beschikbare ruimte en wensen van de B2B-klant.
9. Nu eens over trends en de toekomst van B2B. Hebben jullie specifieke trends gezien in de markt voor houten bouwmodellen, Patrick?
Jazeker, modelbouwers willen steeds meer een bouwpakket waar alle benodigdheden in zitten, zoals bij onze bewegende insecten waar ook een kniptangetje in zit. We zagen een trend in het verlagen van de moeilijkheidsgraad, maar we zien nu een toenemende trend in de vraag naar uitdagendere producten. Ook is er vraag naar themaproducten. Denk aan Kerst, Pasen maar ook bekende thema’s zoals Alice in wonderland.
10. Hoe denk jij dat de B2B-markt voor Robotime zich de komende jaren gaat ontwikkelen?
Daar ben ik enorm positief over. De mensen willen ont-digitaliseren. Iedereen wil naast de sociale media weer eens wat anders doen. Mensen willen weer dingen met hun handen maken. Daarom staan er ook weer voor dit jaar meer dan 100+ nieuwe modellen gepland door Robotime!
Hierbij is geluisterd naar de wensen van de modelbouwers en B2B-retailers. We verwachten dat de markt in de komende jaren dus stevig zal gaan groeien en dat er per jaar minimaal 100 gave modellen voor de modelbouwers ontworpen worden.
11. Zijn er nieuwe diensten voor de B2B-retailers waar je mee bezig bent?
Als Robotime Nederland zijn we gaan kijken wat we B2B-klanten kunnen bieden op het gebied van kerstpakketten. Tevens zijn we bezig met de ontwikkeling van onze al eerder genoemde narrow casting. Dat is gerichte informatie voor een specifieke groep mensen.
Bijvoorbeeld via digitale schermen in winkels of gepersonaliseerde advertenties. Het is dus geen algemene reclame voor iedereen, maar informatie voor de mensen die op dat moment relevant is. Een dienst die Robotime B2B-ondernemers een extra dimensie biedt.
12. Het klinkt als echt een successtory, Patrick! Kun je een voorbeeld geven van een succesvolle samenwerking met een winkel?
We hebben bij de eerder genoemde winkel Spel en Meer in Zoetermeer, een grote vitrinepresentatie gemaakt. Sinds deze plaatsing is de omzet voor deze retailer vertienvoudigd ten opzichte van afgelopen jaar! Een enorm suc6-verhaal.
13. Wil je nog vertellen wat een bijzonder moment of mijlpaal is geweest voor Robotime-B2B?
Jazeker, onze eerste deelname aan Trendz, eind 2023. Dát was het moment dat wij in de B2B echt actief werden. En op die beurs Trendz waren we direct een groot succes. Dat was echt het beginpunt voor B2B en vanuit daar is het heel erg hard blijven groeien!
14. En als laatste Patrick, wat moeten mensen doen als ze na het lezen van deze blog geïnteresseerd zijn in Robotime-B2B?
Als mensen deze keileuke en erg goedlopende houten bouwpakketten zelf ook willen gaan verkopen, dan staat er meer informatie op onze groothandelpagina en ze kunnen natuurlijk contact met ons op opnemen. Bijvoorbeeld via sales@robotime.nl of ze kunnen bellen via 085 773 75 80. Dus tot gauw!
En hiermee zijn we tot een einde gekomen van dit interview met Patrick, accountmanager B2B bij Robotime. Jullie weten nu exact hoe het komt dat de Robotime bouwpakketten ook in de winkel vlak bij jou liggen. Patrick, dank voor dit kijkje in de keuken van Robotime en nog heel veel succes in je werk!